وبلاگ پل‌وینو بخش روند فناوری و کسب و کار

وبلاگ پل‌وینو
9 دی 1398 0

ورود به بانکداری شناختی

قابلیت‌های شناختی به بانک‌ها کمک می‌کنند تا از داده‌های موجود در مورد بازار، مشتریان، شرکا و کارکنان الگوهای بامعنی استخراج کنند و از این اطلاعات برای پیش‌بینی بهتر تغییرات و یا حتی شکل‌دهی آینده استفاده کنند.


فناوری در حال تغییر تمامی صنایع از جمله صنعت بانکداری است. تراکنش‌های پایه بانکی به‌مرور از کانال‌های فیزیکی به دیجیتالی مهاجرت یافتهاند و با این تغییر شبکه شعب بانک‌ها کوچکتر شدهاند. در عصر دیجیتال، با ورود فناوریهای جدید همچون تحلیل پیشرفته، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، روباتیک و زنجیره بلوکی (بلاک‌چین) قوانین بازی برای کسب و کارها دگرگون شده است. فناوری محاسبات شناختی نیز یک فرصت و تهدید جدی برای کسب‌وکارها بهشمار میآید. این فناوری مبتنی بر کلان داده‌ها است و از این جهت دارای اهمیت است که بر حوزه داده‌های غیرساختیافته تمرکز می‌کند که مشخصاً حجم بیشتری از داده‌های ساختیافته دارند. بر اساس تخمین آی‌بی‌ام (۲۰۱۶)، ۸۰% از داده‌های امروزی به شکل زبان طبیعی و غیرساختیافته هستند و ۲۰% باقیمانده داده‌های ساخت یافته هستند.

در عصر حاضر، نوع جدیدی از بانک‌ها تحت عنوان «بانک شناختی» ظهور پیدا کرده است. این نوع بانک، می‌تواند از قابلیت‌های محاسبات شناختی استفاده کند تا بینش‌هایی را که پیشتر، از حیطه توانایی کامپیوترها خارج بوده، کشف کند و از این بینش‌ها برای ایجاد مدل‌های جدید کسب‌وکار استفاده کند. یک بانک شناختی، قدرت محاسبات شناختی را به‌منظور گسترش و ارتقای تخصص انسانی، به‌کارگیری داده‌های پیچیده برای بینش‌های جدید و اخذ تصمیم‌های دقیق‌تر و به‌موقع، به‌کار می‌گیرد.

محاسبات شناختی با به‌کارگیری الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی، تجزیه‌وتحلیل را به سطح پیشرفته‌تری میبرد تا از حجم گستردهای از داده‌های غیرساختیافته، معنی استخراج کند و اکتشافات و تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده را بهبود دهد. اضافه شدن قابلیت‌های شناختی به روشهای تحلیلی موجود می‌تواند مؤسسات مالی را به سطوح جدیدی از ارزش برساند.

پژوهش بر روی موضوع بانکداری شناختی توسط خانم نجمه نوذر1 در حال انجام است که گزارشهای آن به مرور در این بخش از پورتال پلوینو منتشر میشود. گزارش حاضر نتایج مربوط به یک تحقیق میدانی را در بر دارد که از مصاحبه با 12 نفر از خبرگان مقیم خارج از کشور حاصل شده است.

 

عنوان گزارش: بررسی تمایزهای بانکداری ایران و جهان از نگاه خبرگان مقیم خارج از کشور با رویکرد ورود به دنیای بانکداری شناختی

تهیه‌کننده: نجمه نوذر

تاریخ انتشار :  آذر ۱۳۹۸


 

1 دانشجوی دکتری مهارتی بانکداری دیجیتال و کارشناس طراحی سامانه‌های بانکی


 

نظر دهید

* نام شما
* ایمیل شما
* نظر شما
تمامی حقوق مربوط به طراحی و توسعه وب سایت محفوظ می باشد Polwinno.ir
X

جستجوی سریع محتوای تخصصی پل‌وینو


v