رونمایی از سامانه ملی احراز هویت در نمایشگاه الکامپ
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از سرویس شناخت مشتریان (KYC مشتمل بر احراز هویت و صلاحیت) که بر اساس استعلامهای سیستمی طراحی شده، رونمایی کرد.
امروز 29 تیر 1398 مراسم رونمایی از سامانه ملی سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی، با حضور رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و عباس تابش، مدیرعامل سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و محمد رضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه و تجارت در نمایشگاه الکامپ برگزار شد.
علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در آیین رونمایی از طرحها و سامانههای جدید این مرکز به سامانه احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیک (امتا) اشاره کرد و افزود: سامانه «امتا» به منظور احراز هویت به صورت یکباره برای استفاده در سرویسها و کسب و کارها است و نخستین سامانه جدید مرکز توسعه تجارت الکترونیک است که هویت مشتریان را از ثبت احوال، شرکت پست، سامانه شاهکار و بانک مرکزی احراز میکند.
وی افزود: مشتریان با استفاده از خدمت یکبار احراز هویت میتوانند از تمام سرویسها و کسب و کارها استفاده کنند.
بسیاری از تخلفات فضای مجازی ناشی از عدم احراز هویت و صلاحیت مشتریان در فضای تجارت الکترونیکی است. در واقع عدم دسترسی واحدهای کسب و کار الکترونیکی به سرویس احراز هویت و صلاحیت مشتریان منجر به عدم امکان شناسایی اثربخش کاربران، و در نتیجه ناتوانی در پیشگیری و شناسایی تخلفات در محیط کسب وکار شده و مشکلات زیادی را بهوجود میآورد. از سوی دیگر، مشتریان نیز برای خرید از هر فروشگاه اینترنتی مجبور به ثبتنام جداگانه و چندباره در فضای مجازی میشوند و به این ترتیب اطلاعات هویتی ایشان در اختیار فروشگاههای متعدد قرار میگیرد که ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد.
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، سرویس شناخت مشتریان (KYC مشتمل بر احراز هویت و صلاحیت) را بر اساس استعلامهای سیستمی زیر فراهم نموده است:
اطلاعات شخص حقیقی از سازمان ثبت احوال،
اطلاعات شخص حقوقی از اداره ثبت شرکتها،
اطلاعات آدرس و کد پستی از شرکت پست،
اطلاعات مالکیت سیم کارت شاهکار از سازمان تنظیم مقررات،
اطلاعات مالکیت کارت بانکی از بانک مرکزی،
اطلاعات امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی الکترونیکی،
اطلاعات مجوز/پروانه کسب از مرکز اصناف، بهین یاب
و سایر پایگاههای اطلاعاتی مرجع مجوزها.
معماری این سامانه به گونهای است که واحد کسب و کار اینترنتی به استعلامات مذکور دسترسی مستقیم ندارد و داده را از طریق سرویس ورود یکپارچه SSO تحویل میگیرد. در نتیجه صرفا به اطلاعاتی از مشتری دسترسی خواهد داشت که توسط خود مشتری اجازه داده شده باشد.