وبلاگ پل‌وینو بخش فناوری

وبلاگ پل‌وینو
۱۲ تیر ۱۴۰۰ 0 2

سا‌پ‌تک و فناوری

فناوری‌ها و ابزارهای مورد استفاده توسط ناظران و مسئولین مالی چیست؟


توسط نسترن همتی نژاد، کارشناس توسعه کسب‌و‌کار مرکز نوآوری پل‌وینو


همانطورکه در مقاله «رگ‌تک و ساپ‌تک» نیز گفته‌شد، تمامی خدماتی که به‌عنوان رگ‌تک شناخته می‌شوند در دو دسته قابل تقسیم‌بندی هستند: دسته اول برای مؤسسات مالی ارائه می‌شوند که همچنان با همان عنوان رگ‌تک آنها را می‌شناسیم و دسته دوم برای قانون‌گذاران و ناظران که با نام ساپ‌تک شناخته می‌شوند. در این مقاله و نیز مقاله بعد در زمینه راه‌حل‌های ساپ‌تک به جزئیات بیشتری از این مفهوم خواهیم پرداخت.

در سال ۲۰۱۸ فناوری نظارتی (سا‌پ‌تک)، با مفهوم استفاده از فناوری‌های نوآورانه توسط سازمان‌های نظارتی به‌منظور حمایت هرچه بیشتر و کارآمدتر از فرایند‌های نظارتی معرفی شد. از آن زمان به بعد، تعداد فزاینده‌ای از مقامات نظارتی شروع به کشف برنامه‌های سا‌پ‌تک در زمینه‌های مختلف نظارتی کرده‌اند. علاوه‌براین، سایر مراجع مالی غیر‌نظارتی (به‌عنوان مثال واحدهای اطلاعات مالی) نیز از فناوری‌های نوآورانه برای پشتیبانی از کار خود استفاده کرده‌اند. به نظر می‌رسد اکنون شناخت گسترده‌تری از پتانسیل سا‌پ‌تک برای تغییر فرایندهای داده در مسئولین مالی وجود دارد که به نوبه خود تصمیمات و اقدامات بهتر و به‌موقع‌تری را امکان‌پذیر می‌کند. با این حال، هنوز مشخص نیست که چه چیزی زیر چتر سا‌پ‌تک قرار می‌گیرد.


فناوری‌ها

فناوری‌های نوآورانه به کاررفته در این حوزه شامل کاربرد کلان‌داده و هوش مصنوعی در ابزارهای مورد استفاده توسط مقامات مالی می‌شود. کلان‌داده شامل فناوری‌هایی است که به‌طور قابل توجهی حجم، تنوع، سرعت و اعتبار داده‌های تحت مدیریت را افزایش می‌دهند.

معماری کلان‌داده شامل فرایندها و سیستم‌هایی است که جمع‌آوری، پردازش، ذخیره‌سازی، تجزیه‌و‌تحلیل و تجسم داده‌ها را کنترل می‌کنند. نکته بسیار مهم این است که این معماری باید دارای تضمین کیفیت و ویژگی‌های امنیتی داخلی باشد تا اعتبار و یکپارچگی داده‌ها تضمین شود.

برای ساخت چنین معماری می‌توان از ابزارهای کلان‌داده استفاده کرد. رابط‌های برنامه‌نویسی[۱] می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را بدون دخالت انسان مستقیماً بین پایگاه داده انتقال دهند، در نتیجه بر محدودیت‌های انتقال از طریق ایمیل یا پورتال‌های وب غلبه می‌کنند و همچنین ارسال دستی زمان‌بر و مستعد خطا را کاهش می‌دهند. به‌طور مشابه اتوماسیون فرایند رباتیک[۲]، می‌تواند جایگزین فرایند‌های اعتبارسنجی و تحلیل داده‌های تحول‌آفرین شود، همچنین زمینه خطاهای انسانی را کاهش می‌دهد و سرعت گردش اطلاعات را افزایش می‌دهد.

راه‌حل‌های ذخیره‌سازی بسیار کارآمد و مقیاس‌پذیر، به‌ویژه محاسبات مبتنی بر ابر نیز به کمک می‌آید. سیستم‌های پیشرفته مدیریت اسناد و داده‌ها نیز می‌توانند داده‌های بدون ساختار را مدیریت کنند. فناوری دفتر کل توزیع شده[۳] فرایند اعتبارسنجی خودکار را از طریق یک الگوریتم اجماع که امکان تکرار، اشتراک و همگام‌سازی داده‌های دیجیتال را در مکان‌های مختلف فراهم می‌کند، انجام می‌دهد. ابزارهای تجسم کلان‌داده مانند داشبورد پویا امکان بازرسی یکپارچه داده‌ها را با کمترین تأخیر فراهم می‌کنند و به مسئولین مالی اجازه می‌دهند تا داده‌ها را سریع جمع‌آوری و تحلیل کنند.

هوش مصنوعی به‌عنوان توسعه‌دهنده سیستم‌های رایانه‌ای تعریف می‌شود که قادر به انجام وظایفی هستند که به‌طور سنتی به هوش انسانی نیاز دارند و شامل یادگیری ماشین[۴]، پردازش زبان طبیعی[۵]، تجزیه‌و‌تحلیل بصری و همه زیر شاخه‌های مربوطه است. مسئولین مالی اکنون در حال مطالعه و یا استفاده از برنامه‌های هوش مصنوعی به‌ویژه برای بررسی امکان ادغام و تجزیه‌و‌تحلیل حجم زیادی از اطلاعات از منابع مختلف هستند.


سیر تکاملی فناوری‌های مورد استفاده توسط مسئولین مالی

شکل ۱ سیر تکاملی پیشرفت فناوری را بر حسب فناوری مورد استفاده مسئولین مالی نشان می‌دهد. این دسته‌ها لزوماً دسته‌های گسسته‌ای نیستند و هم‌پوشانی نیز دارند. در اواخر نسل معماری کلان‌داده از برنامه‌های پیشرفته هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود. سا‌پ‌تک در نسل‌های سوم و چهارم قرار دارد. به‌طورجزئی‌تر، راه‌حل‌های جمع‌آوری داده‌های نسل سوم و راه‌حل‌های تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های نسل چهارم به‌عنوان اهداف سا‌پ‌تک در نظر گرفته شده است.

 

شکل ۱: سیر تکاملی فناوری‌های مورد استفاده توسط ناظران


در این مقاله با فناوری‌های مورد استفاده توسط مقامات مالی و نظارتی و سیر تکاملی این فناوری‌ها آشنا شدیم، در ادامه و در مقاله بعد با عنوان راه‌حل‌های ساپ‌تک به برنامه‌ها و راهکارهایی که ساپ‌تک ارائه می‌دهد و حوزه‌هایی که در آن فعالیت می‌کند خواهیم پرداخت.


منابع:

Innovative technology in financial supervision (suptech) – the experience of early users, FSI Insights on policy implementation No 9, Bank for International Settlements (BIS), 2018

Hakkarainen, P. (2020, November 30). Digitalising banking supervision: an ongoing journey, not a final destination. Retrieved from bankingsupervision.europa.eu: https://www.bankingsupervision.europa.eu/press/speeches/date/2020/html/ssm.sp201130_1~c04b855251.en.html

 



[1] API

[2] RPA

[3] DLT

[4] ML

[5] NLP

  

نظر دهید

* نام شما
* ایمیل شما
* نظر شما
تمامی حقوق مربوط به طراحی و توسعه وب سایت محفوظ می باشد Polwinno.ir
X

جستجوی سریع محتوای تخصصی پل‌وینو


v