وبلاگ پل‌وینو بخش روند فناوری و کسب و کار

وبلاگ پل‌وینو
۳۱ فروردین ۱۴۰۰ 0

روند امور مالی سازمان‌ها تا ۲۰۲۵

هیچکس به یقین نمی‌داند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد اما همه ما باید در مورد آینده فکر کنیم و خود را برای وقایع احتمالی آن آماده کنیم.


توسط علیرضا نواب پور، کارشناس ارشد توسعه کسب‌و‌کار مرکز نوآوری پل‌وینو


در صنایع مختلف روبات‌ها دوش به دوش انسان وظایفی مانند تولید خودرو، جا‌به‌جایی بسته‌ها، تولید انرژی و طراحی را انجام می‌دهند. بلاکچین در پایش و مانیتورینگ تجهیزات و کالاها نقش دارد. ماشین‌های هوشمند در بیمارستان‌ها، گمرک و داروخانه‌ها استفاده می‌شوند. اما این فناوری‌ها با آینده صنعت مالی چه خواهند کرد؟

دیلویت پیش‌بینی کرده تا سال ۲۰۲۵ این فناوری‌ها وارد سازمان‌ها می‌شوند و در تسهیل، تسریع و احتمالاً کاهش هزینه امور مالی تأثیر می‌گذارند. با اینکه تعدادی از مؤسسات مالی، فناوری‌های نوین را به‌صورت پایلوت وارد عملیات خود کرده‌اند اما هنوز تحولات در حد گسترده و فراگیر اتفاق نیفتاده است. درنتیجه لازم است نقشه راهی برای آن ترسیم شود.

برآورد می‌شود سال‌های پیش رو برای واحدهای مالی که می‌خواهند ارزش بیشتری برای سازمان خود خلق کنند بسیار درخشان باشد.

۸ روند پیش‌بینی شده توسط دیلویت در ادامه معرفی شده‌اند.

   ۱- کارخانه مالی:

  • غیرتماسی شدن تراکنش­‌ها و نفوذ بیشتر بلاکچین و خودکارسازی در صنعت مالی
  • نیاز به منابع انسانی ترکیبی مسلط به فناوری و کسب‌و‌کار
  • ایجاد واحدهای فرمان و کنترل مالی در سازمان مجهز به داشبوردهای آنلاین

   ۲- نقش مالی:

  • افزایش ارزش‌آفرینی عملیات مالی در کسب‌و‌کارها و خدمات
  • تغییر مهارت­‌های مورد نیاز برای یک متخصص مالی
  • تبدیل برخی از سازمان‌های مالی به مراکز خدمات تجاری کامل
  • شراکت تجاری از بودجه‌بندی و گزارش‌دهی به برنامه‌­ریزی سناریو-محور و پیش‌­بینی پیشرفته ارتقا پیدا می‌کند.
  • پیش‌­بینی­‌های روتین توسط الگوریتم‌­ها انجام می‌­شود.
  • زمان کمتری صرف جمع‌آوری داده می‌­شود و بیشتر زمان برای پاسخ به این سؤال اختصاص می­‌یابد که این داده چه چیزی را در مورد کسب‌و‌کار من می­‌گوید؟

   ۳- چرخه مالی:

  • گزارش­‌های آنی جای گزارش­‌های دوره‌­ای را می‌­گیرد.
  • انتظار ذی‌نفعان از اطلاعات و بینشی که به آنها می­‌دهد بالا می‌­رود.
  • مهندسین داده جایگاه ویژه‌­ای در صنعت مالی پیدا می­‌کنند.
  • هوش مصنوعی و یادگیری عمیق مورد استفاده ویژه قرار خواهد گرفت.
  • سازمان­‌های مالی چابک‌­تر می­‌شوند و از اطلاعاتی استفاده می­‌کنند که به راحتی قابل تأمین باشد بدون اینکه منشا تولید آن برایشان مهم باشد.

   ۴- سلف سرویس شدن خدمات :

  • فناوری‌ها جایگزین بسیاری از تعاملات انسانی شده‌اند و افراد فعال در صنعت مالی به انجام اموری با ارزش بالاتر می‌پردازند.
  • به نیروهایی نیاز خواهد بود که ارزش تجربه مشتری را به خوبی درک کنند.
  • امنیت همیشه مهم بوده اما در خدمات سلف سرویس فوق‌العاده ضروری است و لازم است به حد ایده‌ال نزدیک شود.

   ۵- مدل­‌های عملیاتی:

  • ورود الگوریتم‌­ها و روبات‌­ها به صنعت مالی
  • خودکارسازی عملیات و بهره‌گیری از بلاکچین اهرمی است برای مدیریت هزینه و بازآرایی سازمانی
  • توسعه همکاری بین واحدهای مالی، فناوری اطلاعات و کسب‌و‌کار برای انجام عملیات مالی

   ۶- برنامه‌­ریزی منابع شرکت:

  • میکروسرویس­‌ها و نرم‌­افزارهای مالی، ERP سنتی را به چالش خواهند کشید.
  • سامانه‌های ERP ابری جای سامانه‌های سنتی را خواهند گرفت.

   ۷- داده:

  • افزایش استفاده از API ها منجر به استاندارد شدن داده‌ می­‌شود.
  • سازمان‌ها تلاش می‌کنند داده‌های خود را تمیز کنند.
  • سازمان‌های آینده نیاز به مدیر داده خواهند داشت.

   ۸- محیط کار و نیروی کار:

  • کارکنان کارهای جدیدی را به روش جدید انجام می‌دهند که برخی منجر به چالش با معاون مالی می‌­شود.
  • با خودکارسازی عملیات، تمرکز بیشتر روی فعالیت‌های تحلیلی و موارد خاص قرار می‌گیرد.
  • ابزاری مانند مدل‌های آینده‌نگر، گزارش‌دهی در لحظه، و دستیاران دیجیتالی؛ ظرفیت نیروی انسانی را به سمت انجام امور استراتژیک پیش می‌برد.
  • ارتقای سواد فنی و تخصصی همه کارکنان امری ضروری است و همه باید تفکر خدمت به مشتری را داشته باشند.


منبع:

Crunch time V Finance 2025, Deloitte, 2018

 


 

نظر دهید

* نام شما
* ایمیل شما
* نظر شما
تمامی حقوق مربوط به طراحی و توسعه وب سایت محفوظ می باشد Polwinno.ir
X

جستجوی سریع محتوای تخصصی پل‌وینو


v