روند امور مالی سازمانها تا ۲۰۲۵
هیچکس به یقین نمیداند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد اما همه ما باید در مورد آینده فکر کنیم و خود را برای وقایع احتمالی آن آماده کنیم.
توسط علیرضا نواب پور، کارشناس ارشد توسعه کسبوکار مرکز نوآوری پلوینو
در صنایع مختلف روباتها دوش به دوش انسان وظایفی مانند تولید خودرو، جابهجایی بستهها، تولید انرژی و طراحی را انجام میدهند. بلاکچین در پایش و مانیتورینگ تجهیزات و کالاها نقش دارد. ماشینهای هوشمند در بیمارستانها، گمرک و داروخانهها استفاده میشوند. اما این فناوریها با آینده صنعت مالی چه خواهند کرد؟
دیلویت پیشبینی کرده تا سال ۲۰۲۵ این فناوریها وارد سازمانها میشوند و در تسهیل، تسریع و احتمالاً کاهش هزینه امور مالی تأثیر میگذارند. با اینکه تعدادی از مؤسسات مالی، فناوریهای نوین را بهصورت پایلوت وارد عملیات خود کردهاند اما هنوز تحولات در حد گسترده و فراگیر اتفاق نیفتاده است. درنتیجه لازم است نقشه راهی برای آن ترسیم شود.
برآورد میشود سالهای پیش رو برای واحدهای مالی که میخواهند ارزش بیشتری برای سازمان خود خلق کنند بسیار درخشان باشد.
۸ روند پیشبینی شده توسط دیلویت در ادامه معرفی شدهاند.
۱- کارخانه مالی:
- غیرتماسی شدن تراکنشها و نفوذ بیشتر بلاکچین و خودکارسازی در صنعت مالی
- نیاز به منابع انسانی ترکیبی مسلط به فناوری و کسبوکار
- ایجاد واحدهای فرمان و کنترل مالی در سازمان مجهز به داشبوردهای آنلاین
۲- نقش مالی:
- افزایش ارزشآفرینی عملیات مالی در کسبوکارها و خدمات
- تغییر مهارتهای مورد نیاز برای یک متخصص مالی
- تبدیل برخی از سازمانهای مالی به مراکز خدمات تجاری کامل
- شراکت تجاری از بودجهبندی و گزارشدهی به برنامهریزی سناریو-محور و پیشبینی پیشرفته ارتقا پیدا میکند.
- پیشبینیهای روتین توسط الگوریتمها انجام میشود.
- زمان کمتری صرف جمعآوری داده میشود و بیشتر زمان برای پاسخ به این سؤال اختصاص مییابد که این داده چه چیزی را در مورد کسبوکار من میگوید؟
۳- چرخه مالی:
- گزارشهای آنی جای گزارشهای دورهای را میگیرد.
- انتظار ذینفعان از اطلاعات و بینشی که به آنها میدهد بالا میرود.
- مهندسین داده جایگاه ویژهای در صنعت مالی پیدا میکنند.
- هوش مصنوعی و یادگیری عمیق مورد استفاده ویژه قرار خواهد گرفت.
- سازمانهای مالی چابکتر میشوند و از اطلاعاتی استفاده میکنند که به راحتی قابل تأمین باشد بدون اینکه منشا تولید آن برایشان مهم باشد.
۴- سلف سرویس شدن خدمات :
- فناوریها جایگزین بسیاری از تعاملات انسانی شدهاند و افراد فعال در صنعت مالی به انجام اموری با ارزش بالاتر میپردازند.
- به نیروهایی نیاز خواهد بود که ارزش تجربه مشتری را به خوبی درک کنند.
- امنیت همیشه مهم بوده اما در خدمات سلف سرویس فوقالعاده ضروری است و لازم است به حد ایدهال نزدیک شود.
۵- مدلهای عملیاتی:
- ورود الگوریتمها و روباتها به صنعت مالی
- خودکارسازی عملیات و بهرهگیری از بلاکچین اهرمی است برای مدیریت هزینه و بازآرایی سازمانی
- توسعه همکاری بین واحدهای مالی، فناوری اطلاعات و کسبوکار برای انجام عملیات مالی
۶- برنامهریزی منابع شرکت:
- میکروسرویسها و نرمافزارهای مالی، ERP سنتی را به چالش خواهند کشید.
- سامانههای ERP ابری جای سامانههای سنتی را خواهند گرفت.
۷- داده:
- افزایش استفاده از API ها منجر به استاندارد شدن داده میشود.
- سازمانها تلاش میکنند دادههای خود را تمیز کنند.
- سازمانهای آینده نیاز به مدیر داده خواهند داشت.
۸- محیط کار و نیروی کار:
- کارکنان کارهای جدیدی را به روش جدید انجام میدهند که برخی منجر به چالش با معاون مالی میشود.
- با خودکارسازی عملیات، تمرکز بیشتر روی فعالیتهای تحلیلی و موارد خاص قرار میگیرد.
- ابزاری مانند مدلهای آیندهنگر، گزارشدهی در لحظه، و دستیاران دیجیتالی؛ ظرفیت نیروی انسانی را به سمت انجام امور استراتژیک پیش میبرد.
- ارتقای سواد فنی و تخصصی همه کارکنان امری ضروری است و همه باید تفکر خدمت به مشتری را داشته باشند.
منبع:
Crunch time V Finance 2025, Deloitte, 2018