وبلاگ پل‌وینو بخش تحول سازمانی

وبلاگ پل‌وینو
۲۵ شهریور ۱۳۹۹ 0

سنجش هوش هیجانی برای کشف استعدادها

هفت سوال مصاحبه شغلی برای تعیین هوش هیجانی


 

توسط فرناز نکویی، مدیر برنامه‌ریزی و کنترل پروژه مرکز نوآوری پل‌وینو


این نوشتار که بهمنظور شناسایی و ارزیابی هوش هیجانی در متقاضیان استخدام تهیه شده است مبتنی بر  تحقیق مشترک مجله آنترپرونور و موسسه کالچر آی‌کیو است.

تعیین این که چه کسی را برای یک شغل استخدام می‌کنید نقش بزرگی در شکل دادن فرهنگ سازمان و حصول اطمینان از موفقیت آینده آن بازی می‌کند. انتخاب پرسش‌های مصاحبه شغلی عمیق و حاوی اطلاعات کلیدی می‌تواند راهکاری موثر برای تفکیک افراد مستعد از افرادی باشد که هماهنگی و همسویی لازم را با معیارها و ارزشهای سازمان ندارند. نوع پاسخ‌گویی داوطلبین استخدام به پرسش‌های مصاحبهگر می‌تواند گویا و مبنای تصمیم‌گیری باشد. از این رو معمولا بخشی از پرسش‌ها برای تعیین هوش هیجانی در نظر گرفته میشود.

با این که شرکت‌های متفاوت ارزش‌ها و فرهنگ‌های گوناگونی دارند، ولی موفقیت آنها قویا متاثر از هوش هیجانی کارکنان است.

در ادامه ۷ سوال مصاحبه شغلی برای تعیین هوش هیجانی طرح شده است. مدیران سازمان با طرح این سوالات می‌توانند با پاسخ‌هایی که از داوطلبان استخدام می‌گیرند هوش هیجانی آنان را تعیین کنند و در مسیری پیش بروند که افراد دارای هوش هیجانی درخشان را انتخاب و به همکاری دعوت کنند.

 

 

۱. چه کسی الهام‌بخش شما است و چرا؟

با پاسخ به این پرسش مصاحبه‌گر پی می‌برد که مصاحبه‌شونده از چه الگوها و سرمشق‌هایی پیروی می‌کند. به‌علاوه این پاسخ می‌تواند انواع الگوهای رفتاری که مصاحبه‌شونده به آنها پایبند است را نشان دهد.

۲. اگر بخواهید یک شرکت راه‌اندازی کنید، سه ارزش اولی که برای آن تعیین می‌کنید چه خواهد بود؟

روابط خوب به‌واسطه اعتماد و همسو بودن ارزش‌ها شکل می‌گیرد. از پاسخ‌های افراد به این سوال می‌توان شناخت مناسبی نسبت به اولویت‌ها و همچنین راست‌گویی و صداقت آنان پیدا کرد.

۳. اگر اولویت‌های شرکت تغییر کند، توضیح دهید چگونه به تیمتان کمک خواهید کرد اهداف جدید را بفهمند و به اجرا بگذارند؟

تغییر اولویت‌ها در هر شرکتی و هر شغلی رخ می‌دهد و امری غیر قابل اجتناب است، بنابراین، به دنبال یافتن افرادی باشید که انعطاف‌پذیرند و می‌توانند مهارت‌های لازم برای همسویی با تغییرات را کسب کنند. به همین جهت توصیه می‌شود، افرادی را استخدام کنید که خودآگاه و خودجوش باشند و با مجموعه احساس همدلی داشته باشند. این مهارت‌ها به کارکنان در انجام کارهای گروهی کمک می‌کنند.

۴. آیا در محیط‌های کاری قبلی دوستی‌های بادوامی را ساخته‌اید؟

معمولا مدتی طول می‌کشد تا افراد با دیگران ارتباط برقرار کنند و دوست شوند و اگر بتوانند این کار را بکنند نشانه‌ای از هوش هیجانی قوی آنها است. «دوستی بادوام» نشان‌دهنده این است که روابط و اهمیت دادن به آدم‌های دیگر برای شخص مصاحبه‌شونده مهم است.

۵. حس می‌کنید چه مهارت‌ها یا تجربه‌هایی را دوست دارید ولی هنوز کسب نکرده‌اید؟

حس کنجکاوی و میل به یادگرفتن از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک فرد آینده‌نگر، موفقیت‌گرا و کمال‌طلب هستند. افرادی که نسبت به این پرسش جبهه می‌گیرند کسانی هستند که فکر می‌کنند همین حالا همه چیز را می‌دانند. این گروه افرادی هستند که احتمالا شما تمایلی به کار کردن با آنها ندارید و می‌خواهید از آنها دوری کنید.

۶.  می‌توانید چیزی به من یاد بدهید، که قبلا هرگز نشنیده‌ام؟ می‌تواند هرچیزی باشد، یک مهارت، یک درس، یا یک معما.

پاسخ افراد به این پرسش می‌تواند چند ویژگی را آشکار سازد:

  • آیا آن شخص قبل از شروع به حرف زدن ابتدا درباره موضوع مورد نظر فکر می‌کند؟
  • آیا فرد توانایی فنی لازم را دارد که مطلبی را برای شخصی که احتمالا اطلاعات کمتری در آن زمینه یا موضوع دارد توضیح دهد؟
  • آیا فرد با مخاطب خود در تعامل قرار می‌گیرد، مثلا با سوالاتی مانند: «آیا این توضیح کافی است؟»

۷. سه تا از اصلی‌ترین عواملی که بتوانند موفقیت شما را توصیف کنند چیست؟

پاسخ این پرسش می‌تواند معلوم کند که آیا فرد خودپسند است یا عاری از نفس‌پرستی است. وقتی افراد درباره موفقیت‌هایشان صحبت می‌کنند خوب گوش دهید که آیا از “من-من-من” استفاده می‌کنند یا از “گروه” و “ما” صحبت می‌کنند.

به همین جهت توصیه شده به دنبال فردی با روحیه کار گروهی باشید که بتواند یک ارزش مثبت به شرکت اضافه کند. ممکن است کسی به‌صورت انفرادی بتواند باهوش‌ترین فرد (به لحاظ داشتن هوش هیجانی) باشد، ولی اگر به جای توجه به پیشبرد اهداف شرکت دغدغه موفقیت خودش را داشته باشد فرد شایسته و مناسبی نخواهد بود.



منبع: هوش هیجانی: ۷ سوال مصاحبه شغلی برای تعیین هوش هیجانی، کارولین سان، آنتروپرونور



 

نظر دهید

* نام شما
* ایمیل شما
* نظر شما
تمامی حقوق مربوط به طراحی و توسعه وب سایت محفوظ می باشد Polwinno.ir
X

جستجوی سریع محتوای تخصصی پل‌وینو


v