اخبار و رویدادها و فراخوان‌های بخش نوآوری

وبلاگ پل‌وینو
24 تیر 1399 0

فعالیت‌های مرکز نوآوری پل‌وینو؛ از امتا تا ققنوس

محمد هادی شالباف رئیس مرکز نوآوری بهسازان فردا، تأسیس این مرکز را گامی در جهت توسعه فعالیت‌های نوآورانه در گروه بهسازان فردا تشریح کرد و از اجرای موفق چند پروژه تاثیرگذار در حوزه فین‌تک خبر داد.



متن مصاحبه عصر بانک با رئیس مرکز نوآوری بهسازان فردا (پل وینو)، محمدهادی شالباف در تاریخ 22 تیر 1399


مرکز نوآوری پل وینو

در سایت پل‌وینو این مرکز این‌گونه معرفی شده است: پل‌وینو، مرکز نوآوری گروه بهسازان فردا است که به‌منظور کمک به شکل‌گیری و توسعه پایدار فعالیت‌های نوآورانه تشکیل شده است. پل‌وینو در جهت همگامی شرکت‌های زیرمجموعه گروه بهسازان فردا با تحولات کسب‌وکاری و فناوری مالی، بسترسازی برای شکوفایی و تجاری‌سازی نوآوری‌ها، توسعه خدمات و محصولات و کاربردی نمودن دانش از طریق ارائه کمک‌های تخصصی، حمایت مالی و پشتیبانی به صاحبان ایده نوآورانه، قدم بر می‌دارد.

ما برای آشنایی بیشتر با این مرکز نوآوری با محمد هادی شالباف، رئیس مرکز نوآوری پل‌وینو به گفتگو نشستیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم:

شالباف در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به دلایل تاسیس مرکز نوآوری پل‌وینو گفت: «این مرکز در دی ماه سال 97 با هدف توسعه فعالیت‌های نوآورانه در شرکت‌های تابعه هلدینگ بهسازان فردا، پایدارسازی و جهت‌دهی‌ به فعالیت‌هایی که منجر به برنامه‌ریزی‌های کلان در حوزه نوآوری می‌شوند و متمرکز کردن ‌پروژه‌هایی که دامنه ابعاد و ذی‌نفعان آنها گسترده است، تاسیس شد.»

او با تاکید بر اینکه مرکز نوآوری پل‌وینو با موفقیت توانسته ایده و طرح‌های اولیه ‌پروژه‌ها را مدیریت کند، ادامه داد: «هماهنگی در زمان اجرا نیاز به تجربه عملی دارد در این راستا تلاش کردیم تا در یک سال گذشته ساختار خودمان را انسجام دهیم و با مجموعه هماهنگ شویم و در نهایت فعالیت‌های نوآوری را یکپارچه سازیم. همچنین تاثیر و جایگاه عملیاتی این مرکز را با به ثمر رساندن پروژه‌هایی که زودبازده هستند نشان داده‌ایم.»


ترسیم آینده فناوری‌های مالی و پرداخت

شالباف با اشاره به واحد پروژه‌های مطالعاتی و آینده‌نگاری مرکز نوآوری پل‌وینو افزود: «هدف از ایجاد این واحد دستیابی به آینده مشخص در حوزه فناوری‌هایی است که بر روند فعالیت کسب‌وکارها تاثیر می‌گذارند. در این راستا سایت مرکز نوآوری را به‌عنوان یک سایت تخصصی راه‌اندازی کرده‌ایم که پلتفرمی است تا افراد نوآور و کسب‌وکارهای استارت‌آپی که برای توسعه فعالیت‌های خود نیاز به زیرساخت دارند بتوانند با ما ارتباط برقرار کنند. همچنین قصد داریم با توسعه دانش عمومی در بازار پرداخت و مالی، ظرفیت‌ها را توسعه و استعدادها را به این بخش سوق دهیم.»

 

 رئیس مرکز نوآوری پل وینو شالباف

 

شناخت عمیق صنعت بانکداری

رئیس مرکز نوآوری پل‌وینو با اشاره به ظرفیت‌های گسترده حوزه فین‌تک در کشور بیان کرد: «متاسفانه شناخت عمیقی از صنعت بانکداری و فناوری‌های نوین مربوط به آن در کشور وجود ندارد و افراد آگاهی خاصی نسبت به نیازها و چالش‌های این صنعت ندارند. به همین دلیل سعی کردیم حدود 40 نفر از افراد مستعد را به عنوان کارآموز جذب کنیم تا دانش‌شان را نسبت به چالش‌ بانک‌ها و حوزه‌های مالی توسعه دهیم و تعدادی از آنها را نیز در مجموعه خود جذب کنیم.»


دو پروژه مهم مرکز نوآوری پل‌وینو

او در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با پروژه‌های مرکز نوآوری پل‌وینو گفت: «این مرکز تاکنون چندین پروژه را که مستقیما در رابطه با نیازهای بخش‌های کسب‌وکاری مجموعه خودمان و همچنین کشور بود تعریف کرده است. در این راستا می‌توان به پروژه‌ای که با توجه به نیاز بانک‌ها در زمینه زنجیره تامین مالی طراحی شده است اشاره کرد. این پروژه‌ در مرحله توسعه قرار دارد و می‌تواند مشکلات مربوط به تامین مالی تولیدکنندگان و کاهش ریسک بانک در این زمینه را مرتفع سازد.»

شالباف در رابطه با پروژه‌ دیگر مرکز نوآوری پل‌وینو توضیح داد: «پروژه‌ امتا که مربوط به احراز هویت بود بر اساس نیاز مجموعه خودمان و همچنین وزارت صمت به بهره‌برداری رسید. امتا یک سیستم متمرکز احراز هویت است که APIهای متنوع مراکز احراز هویت کشور را یکپارچه‌ کرده است تا کاربران حقیقی و حقوقی از طریق آن بتوانند خدمات پراکنده مربوط به احراز هویت را به‌صورت متمرکز دریافت کنند.»

او با اشاره به روند توسعه و شکل‌گیری پروژه ‌امتا افزود: «فاز اول تا چهارم این پروژه به ترتیب مربوط به‌ تجمیع‌APIهای مراکز احراز هویت، بیومتریک، سوابق عملکردی افراد و بلاکچین می‌شود که فاز آخر آن یعنی بلاکچین هم‌اکنون در دست اجراست.»

طبق گفته رئیس مرکز نوآوری پل‌وینو، شرکت‌های خودروسازی از سامانه امتا برای احراز هویت متقاضیان طرح پیش‌فروش خودرو استفاده کردند که طی دو هفته هشت میلیون نفر از طریق این سامانه احراز هویت شد‌ه‌اند.


سامانه امتا پلتفرم ملی خواهد شد

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر کاربران برای ورود به سایت خودروسازان توسط سامانه امتا احراز هویت می‌شوند، اظهار امیدواری کرد: «قصد داریم با توجه به نیازی که در کشور است این پروژه را توسعه دهیم و در آینده به‌عنوان پلتفرم ملی آن را دنبال کنیم.»


زمینه فعالیت‌های مرکز نوآوری پل‌وینو

شالباف با اشاره به اینکه فعالیت‌های مرکز نوآوری پل‌وینو در حوزه آموزشی و تحقیق و توسعه است، خاطر نشان کرد: «شرکت‌های پیشرفته در حوزه فناوری باید نیروها و ظرفیت‌های مورد نیاز خود را بسازند. زیرا در حال حاضر ممکن است نیروهای کارآمد با توجه به نیاز آنها به‌صورت بالفعل وجود نداشته باشند. بنابراین باید به خوبی بتوانند استعدادها را شناسایی و آنها را پرورش دهند به همین دلیل یکی از ماموریت‌های این مرکز در راستای تحقق این اهداف تعریف شده است.»

او در ادامه با تاکید بر اینکه تمرکز اصلی مرکز نوآوری پل‌وینو در حوزه رفع نیازهای بانک ملت است، گفت: «نوآوری برای این بانک و به‌پرداخت ملت با توجه به حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند بسیار اهمیت دارد. باید به این نکته توجه کرد که نوآوری تنها به خلق محصولات منجر نمی‌شود و مباحثی همچون ارتقای فناوری و اصلاح فرایندها را نیز شامل می‌شود. بنابراین دسته‌ای از نوآوری‌ها مستقیما در شرکت‌ها شکل‌می‌گیرد که در این صورت وظیفه پل‌وینو نظارت بر سیاست‌گذاری و عملکرد شرکت‌ها در این حوزه خواهد بود.»

رئیس مرکز نوآوری پل‌وینو با اشاره به نقش موثر بانک ملت و بهسازان فردا در پروژ‌های ملی افزود: «در حال حاضر پروژه‌‌های مشترکی را با همکاری بانک‌ها و سایر شرکای تجاریمان تعریف کرده‌ایم تا بتوانیم هم‌افزایی داشته باشیم و کارهای جدید انجام دهیم که تمامی فرایندهای مطالعاتی مربوط به این پروژ‌ه‌ها در مرکز نوآوری پل‌وینو انجام می‌شود.»

او ققنوس را که به‌عنوان پلتفرم بلاکچینی شناخته می‌شود یکی از این پروژ‌ه‌های مشترک دانست و توضیح داد: «پروژ‌ه ققنوس بیش از یک سال است که توسط چندبانک تاسیس شده است و مرکز نوآوری پل‌وینو فرایندهای تحقیقاتی و فعالیت‌هایی که برای اجرایی شدن آن در مجموعه‌های خودمان باید انجام شود را به جلو می‌برد.»


کاربرد نوآوری در حل چالش‌های نظام بانکی

شالباف در رابطه با چگونگی کاربرد نوآوری برای حل چالش‌های نظام بانکی مخصوصا آن دسته از چالش‌هایی که به دلایل تحریم‌ها به وجود آمده است، گفت: «تجربه‌ها نشان داده است که انسان‌ها هنگام مشکلات می‌توانند استعدادهای خود را شکوفا سازند و اگر شرایط سازگار باشد کمتر به راهکارهای نوآورانه خواهند رسید. نوآوری می‌تواند نقشی اساسی در راستای جبران بخشی از مشکلات کشور ایفا کند چرا که روش‌های سنتی دیگر نمی‌تواند به رفع چالش‌های نظام بانکی کمک کنند. واقعیت این است که در بسیاری از سازمان‌ها نوآوری به‌عنوان حرکت نمادین شناخته می‌شود و هنوز این باور برای برخی سازمان‌ها به‌وجود نیامده است که منجر به سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری شود.»

 

 مرکز نوآوری پل وینو بهسازان فردا

 

لزوم توجه به نوآوری

رئیس مرکز نوآوری پل‌وینو با بیان اینکه اعتقاد به نوآوری یعنی اعتقاد به ریسک‌پذیری و تطبیق این دو مقوله منجر به نوآوری خواهد شد، ادامه داد: «سرعت تغییر و تحولات بسیار بالاست و فرصت کمی برای تطبیق با شرایط جدید و خلق دستاوری‌های جدید وجود دارد. بنابراین برای هر نیازی باید یک راهکار متناسب با آن پیدا کنیم که تحقق این هدف، با توجه به نوآوری به‌دست می‌آید.»


برنامه‌های آتی مرکز نوآوری پل‌وینو کدامند؟

شالباف در پایان با اشاره به برنامه‌های آتی مرکز نوآوری پل‌وینو گفت: «به طور کلی این برنامه‌ها در راستای تعمیق فعالیت‌ها در حوزه نوآوری در بخش فعالیت اجرایی که شامل تعریف پروژ‌ه‌های متناسب می‌شود و همچنین سازماندهی مناسب هلدینگ بهسازان فردا و شرکت‌های تابعه است تا بتوانیم فعالیت‌ها و مزیت‌های‌ مجموعه خودمان را به‌صورت چشم‌گیری توسعه دهیم.»

 

منبع خبر: عصربانک


 

نظر دهید

* نام شما
* ایمیل شما
* نظر شما
تمامی حقوق مربوط به طراحی و توسعه وب سایت محفوظ می باشد Polwinno.ir
X

جستجوی سریع محتوای تخصصی پل‌وینو


v