هوش احساسی و اهمیت آن در آینده
در چند سال آینده با قرار گرفتن هوش احساسی در کنار هوش مصنوعی و محاسبات شناختی، صنعت مالی و بانکداری تحولات جدیدی را تجربه خواهند کرد.
هوش احساسی چیست؟ بهطور کلی هوش احساسی را میتوان بهصورت توانایی انسانها برای درک، فهم و شناخت احساسات خود و دیگران تعریف کرد. هوش احساسی از چهار بخش تشکیل میشود:
- خود آگاهی[1] : درک احساسات خود و شناخت اثرات آن بر عملکرد فردی
- خود مدیریتی[2]: کنترل احساسات بهصورت اثربخش و استفاده از عوامل مثبت و اثربخش مانند جهتدهی به حس موفقیتگرایی، دیدگاه مثبت و ...
- مدیریت روابط[3]: مدیریت تعامل با دیگران و کمک به آنها برای کسب دانش و شناخت موضوع از طریق رهبری، کار تیمی، مدیریت تضادها و ...
- درک جامعه[4]: شناخت صحیح و دقیق موقعیتها و افراد پیرامون از طریق احساس مشترک و درک متقابل
تا به حال بسیاری از مشاغلی که فعالیتهای تکراری و روتین را اجرا میکردند (مانند خطوط تولید و ...) با استفاده از فرایندهای خودکارسازی بهمرور بهسمت حذف شدن رفتهاند و جای خود را به مشاغل کارشناسی دادهاند. در ادامه با توسعه فناوریهای مرتبط با هوش مصنوعی، بسیاری از مشاغل سادهتر کارشناسی نیز شروع به حذف شدن کردهاند. حال این روند در حال توسعه است و مشاغل کارشناسی معمول با رشد شاخههای مختلف هوش مصنوعی و محاسبات شناختی بهمرور تضعیف میشوند. در چنین شرایطی مسائل مرتبط با انسانها و تمایلات آنها میتواند منشا مشاغل کارشناسی غنی شدهای باشد که در طول چند سال آینده دست نخورده باقی میماند و استفاده از هوش احساسی میتواند این مسیر را برای انسانها باز نماید. از نظر بسیاری از متخصصان اجرایی (بیش از 60%) این اتفاق در طول حداکثر 5 سال آینده خواهد افتاد و حدود 75% معتقدند حتما اتفاق خواهد افتاد. به این ترتیب پیشبینی میشود نیاز به استفاده از هوش احساسی چندین برابر مهمتر شود که صنعت مالی نیز در این موضوع پیشرو خواهد بود.
به این ترتیب پیشنهاد میشود سازمانها چهار مسیر زیر را برای مدیریت این شرایط در نظر بگیرند:
1- استفاده از هوش احساسی و مهارتهای مرتبط در تهیه برنامههای توسعه کارکنان
2- ایجاد رویههای ارزیابی هوش احساسی در فرایندهای استخدام
3- ارتقای افراد بر اساس هوش احساسی
4- استفاده از فناوریهای جدید و دادههای افراد برای ایجاد فرهنگ ارتقادهنده هوش احساسی
این در حالی است که ایجاد رویکردهای جدید هوش مصنوعی و بهرهگیری از هوش احساسی در آن (که در روندهای فناوری دیلویت 2020 نیز قرار دارد) میتواند در بلندمدت بر پیچیدهتر شدن این مهارت و یا حتی جایگزینی آن اثرگذار باشد.
منبع: Capgemini, 2019
[3] Relationship Management