اخبار و رویدادها و فراخوان‌های بخش رویداد

وبلاگ پل‌وینو
1 آبان 1398 0

دومین جلسه جمع‌اندیشی محاسبات شناختی توسط مرکز نوآوری پل‌وینو برگزار شد

مرکز نوآوری پل‌وینو دومین جلسه از مجموعه رویدادهای جمع‌اندیشی را در تاریخ 1 آبان 1398 با موضوع کاربرد محاسبات شناختی در صنعت ارتباطات و مخابرات برگزار کرد.


مرکز نوآوری بهسازان فردا (پلوینو) امروز، چهارشنبه اول آبان مهر 1398، از ساعت 16 تا 18 میزبان دومین رویداد جمعاندیشی در حوزه محاسبات شناختی بود. دومین جمعاندیشی محاسبات شناختی در مرکز نوآوری پلوینو با محوریت صنعت ارتباطات و مخابرات برگزار شد. در این جمعاندیشی ابتدا دکتر اسماعیل ثنایی بهعنوان سخنران آغازین روندهای فناوری در صنعت مخابرات را مورد بحث قرار داد. وی روند کلان صنعت مخابرات در طول چند سال اخیر را بررسی نمود و پس از آن نیز گریزی به فناوریهای آتی در صنعت مخابرات و اثرات آن در این صنعت داشت. در همین ارتباط به بررسی جایگاه فناوریهای مخرب از جمله هوش مصنوعی و محاسبات شناختی در کل اکوسیستم ارتباطات پرداخت.

در ادامهی این جمعاندیشی دکتر حسین نیلی خلاصهای از مطالب جلسه پیش، شامل معرفی کلان از مبحث علوم شناختی، محاسبات شناختی و ارتباط آن با هوش مصنوعی را بیان کرد و چشماندازی از آینده محاسبات شناختی و فناوریهای هوشمند را ارائه نمود.

 پس از این توضیحات در مورد فناوری محاسبات شناختی و کلان روندهای صنعت مخابرات؛ مهندس مهدی عرب زاده یکتا به واکاوی موضوع محاسبات شناختی در صنعت مخابرات پرداخت. وی ابتدا وارد بحث چالشهای صنعت مخابرات در سالهای اخیر شد و سپس راه‌کارهای برونرفت از مسائل و مشکلات امروز را مورد بررسی قرار داد. ظهور فناوریهای نوین همچون هوش مصنوعی و محاسبات شناختی بهعنوان حد بلوغ آن، از جمله راهکارهای برونرفت از وضعیت موجود و حرکت در جهت توسعه پایدار در این صنعت برشمرده شد. همچنین آقای عرب زاده یکتا به کاربردهای مهمی از محاسبات شناختی در صنعت ارتباطات مانند تحلیل رفتار مشتریان، قیمتگذاری پویا و نیز افزایش بهرهوری سیستمهای پشتیبان و عملیاتی اپراتورها پرداخت. در انتهای بحث، ایشان نیازهایی را که میتوان با استفاده از محاسبات شناختی در اپراتورها بر طرف نمود بیان کرد.

در بخش پایانی نشست، دکتر پیمان ستوده عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه شیراز و محقق آزمایشگاه محاسبات شناختی هوآوی در کانادا از طریق ارتباط راه دور در جمع حضور یافت. ایشان از تجربههای عملی استفاده از محاسبات شناختی در صنعت ارتباطات دنیا توسط هوآوی سخن گفت. همچنین روند تکامل محاسبات شناختی، از استفاده از شبکههای عصبی تا تکنیکهای نوین ریاضی در راستای هوشمندسازی یک سیستم را تشریح کرد. توضیحات ایشان بر کم رنگ شدن مرز میان مباحثی چون فناوریهای 5G، محاسبات شناختی و هوش مصنوعی دلالت داشت.

  

نظر دهید

* نام شما
* ایمیل شما
* نظر شما
تمامی حقوق مربوط به طراحی و توسعه وب سایت محفوظ می باشد Polwinno.ir
X

جستجوی سریع محتوای تخصصی پل‌وینو


v