اخبار و رویدادها و فراخوان‌های بخش کسب و کار مالی و بانکی

وبلاگ پل‌وینو
۱۰ بهمن ۱۳۹۷ 0

فاز اول پروژه ققنوس با هدف ایجاد اکوسیستم مبتنی‌ بر فناوری‌ دفاتر کل پراکنده رونمایی شد.

گروه بهسازان فردا با هدف توسعه کسب‌ وکار و افزایش ضریب موفقیت در حوزه فناوری دفاتر کل پراکنده و زنجیره بلوکی، در پروژه ققنوس مشارکت نمود.



گروه فنآوران هوشمند بهسازان فردا بهکارگیری فناوریهای نوین، از جمله استفاده از تکنولوژی مبتنی بر زنجیره بلوکی با مزیتهایی همچون متمرکز نبودن اطلاعات تولیدشده، اعتمادپذیری، حذف واسطه‌ها، سهولت، سرعت و اعتبارپذیری بالا، که باعث جلب توجه مردم به این فناوری در سراسر دنیا شده‌ است، را در اولویت فعالیتهای خود قرار داده است. با همین رویکرد گروه بهسازان فردا (بانک ملت) با همکاری و مشارکت چهار مجموعه دیگر شامل: تکوست(شرکت توسن)، داده‌ورزی سداد(بانک ملی)، داده‌پردازی پارسیان(بانک پارسیان) و فناپ (بانک پاسارگاد) اقدام به تأسیس شرکت ققنوس کرده‌اند. 

گروه بهسازان فردا با هدف توسعه کسب‌ وکار و افزایش ضریب موفقیت در حوزه فناوری دفاتر کل پراکنده و زنجیره بلوکی اقدام به حضور در یک مشارکت‌  چند جانبه بر بستر این فناوری کرده است. از سوی دیگر مخاطرات موجود در این فناوری، گروه بهسازان فردا را بر آن داشته تا به موضوع از منظر کسب‌ وکاری نگاه کند و مهمترین هدف را توسعه اکوسیستم و سطح اول مشارکت قرار دهد.




به نقل از روابط عمومی گروه فنآوران هوشمند بهسازان فردا، شرکت ققنوس متشکل از پنج سهامدار ذکر شده به منظور توسعه فناوری‌‌های هوشمند مالی و استفاده از فناوری دفاتر کل پراکنده (DTL)، یک شبکه غیرمتمرکز را راه‌اندازی کرده‌ است. در گذشته فناوری اطلاعات تنها به‌عنوان پشتیبان کسب وکارها نقش داشته، اما امروزه به یکی از  توسعه‌‌دهندگان اصلی کسب‌ و کارها مبدل شده است. یکی از روندهای مهم در این فناوری‌های نوظهور اطلاعاتی، دفاتر کل پراکنده است. در این شبکه به‌منظور بالابردن نقدشوندگی و آسان کردن معامله‌ها، دارایی‌ها می‌توانند به‌  یک توکن (واحد دیجیتالی با‌ارزش) تبدیل شوند که امکان خرید و فروش آن در هر زمان و مکانی وجود دارد و علاوه‌ بر بالابردن سرعت معاملات، امکان خریداری سهمی جزئی از یک دارایی (برای مثال: یک هزارم یک ملک) ممکن می‌شود، ضمن اینکه دارنده دارایی میتواند به آسانی آن را به دیگران واگذار کند یا نزد بانکها به وثیقه بگذارد. بهعلاوه کاربران ققنوس میتوانند توکنهای خود را به سایر توکنهای اموال تبدیل کرده و از زنجیره ارزش‌های کلیدی شبکه استفاده کنند.

ابزار کار ققنوس بر توکن واسطی به‌ نام "پیمان" استوار است که از پشتوانه طلا برخوردار است. این توکن ضمن دارا بودن ارزش مالی مستقل (برخلاف رمزارزهای دیجیتالی نظیر بیت‌ کوین که هیچ پشتوانه مالی ارزشمندی ندارد)، مبنای مبادلات و معاملات سایر دارایی‌ها در شبکه ققنوس قرار میگیرد. این ویژگی اعتبار تراکنشهای مالی ققنوس را دو چندان میکند. 
کنسرسیوم ققنوس شامل سه سطح متفاوت به
شرح زیر است:

  • در سطح اول ققنوس به‌ عنوان یک شرکت مشترک فی‌مابین پنج فناور بزرگ مالی شامل گروه بهسازان فردا (بانک ملت)، داده‌ورزی سداد (بانک ملی)، تکوست (شرکت توسن)، داده‌پردازی پارسیان (بانک پارسیان) و فناپ (بانک پاسارگاد) تشکیل شده‌ است که اکوسیستمی مبتنی‌ بر فناوریهای پراکنده را توسعه دهد. دلیل اهمیت این سطح از فعالیت ایجاد مفهوم توزیعشدگی در عمل است.
  • در سطح دوم ققنوس اقدام به توسعه و ارائه زیرساخت زنجیره بلوکی خواهد کرد تا سایر بازیگران و توسعه‌دهندگان خرد و کلان بتوانند با استفاده از این فناوری با هزینه کمتر به مشتریان خود خدمات ارائه دهند و به نوعی در این سطح، ققنوس بهعنوان ارائهدهنده زیرساخت عمومی کشور عمل خواهد کرد.
  • در سطح سوم، ققنوس بهعنوان ارائهدهنده یک کاربری برای توکنایز کردن طلا  اقدام خواهد کرد. به‌ این ترتیب مردم کشور می‌توانند بهصورت خرد و بر بستر زنجیره بلوکی و بهصورت امن به سرمایهگذاری روی طلا اقدام کنند.

در به کاربردن زنجیره بلوکی، مباحث فنی رشد زیادی داشته‌ است ولی در مقوله کسب‌ وکار هنوز در ابتدای مسیر هستیم و شاید دلیل ضریب شکست بالای پروژه‌های زنجیره بلوکی همین باشد. بنابراین مهمترین عامل برای موفقیت ققنوس، طراحی مناسب کسب‌ وکارها، توسعه اکوسیستم و ایجاد روحیه خطرپذیری عقلایی خواهد بود.

از پروژه ققنوس در تاریخ  ۱۰ /  ۱۱ /  ۱۳۹۷   در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رونمایی شد

 

 

  

نظر دهید

* نام شما
* ایمیل شما
* نظر شما
تمامی حقوق مربوط به طراحی و توسعه وب سایت محفوظ می باشد Polwinno.ir
X

جستجوی سریع محتوای تخصصی پل‌وینو


v