اخبار و رویدادها و فراخوان‌های بخش فناوری

وبلاگ پل‌وینو
۱۰ بهمن ۱۳۹۷ 0

طرح بانکداری باز با حمایت مرکز نوآوری پل‌وینو در بهسازان ملت اجرا شد.

همزمان با برگزاری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام­‌های پرداخت از کتاب بانکداری باز رونمایی شد


یکی از دستاوردهای طرح بانکداری باز که با حمایت مرکز نوآوری پل‌وینو و کوشش کارشناسان ارشد بهسازان ملت به اجرا درآمد، تالیف اولین کتاب در همین زمینه به زبان فارسی است. کتاب بانکداری باز نوشته نجمه نوذر و الهه سلطانی ­امید در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام­‌های پرداخت، با حضور مرتضی ترک تبریزی، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت و علی حکیم جوادی مدیرعامل گروه بهسازان فردا رونمایی شد و به پیشگفتاری ارزشمند به قلم مرتضی ترک تبریزی به‌شرح زیر مزین شد؛

" هوالحافظ

سمت و سو و نحوه مراوده و توقعات کسب ­وکار از بانک­‌ها به‌سمتی پیش می‌رود که حرکت بانک‌­ها به‌سمت بانکداری باز را جزء لاینفک از سلسله تغییرات در حال انجام در سیستم بانکی قرار می­‌دهد.

بانکداری باز و ارائه واسط برنامه‌نویسی نرم‌­افزار (API) از اهم برنامه‌­های پیش ­روی بانک‌­هاست که به‌سرعت بایستی به ­پیش رفته و نتایج آن در اختیار قرار گیرد. کتاب حاضر که حاصل تلاش و بررسی­‌های زیاد علمی و تجربی در این حوزه می‌­باشد، توانسته ­است با کمک استانداردهای این حوزه راه پرفراز و نشیب حرکت به‌سمت بانکداری باز را روشن و شفاف و تسریع بخشد. امید است که مورد نظر همه فعالان این عرصه قرار گیرد."

مرتضی ترک تبریزی

۱۳۹۷/۱۱/۱۰

 

این کتاب با تأکید بر نقش ویژه بانک‌­ها با سیاست­‌های اعتباری و مالی خود در راستای توسعه و بالندگی اقتصاد کشور به ظهور و رشد پرشتاب فناوری‌های نوین در صنعت بانکداری در سال­‌های اخیر اشاره می­‌کند. فشار و تهدیدات فناوری در برخی کسب ­وکارها به شکلی است که گاهی بقا آن­ها را به مخاطره می­‌اندازد؛ بانک‌­ها نیز از این مورد مستثنی نیستند. مدل­‌های کسب ­وکاری که درگذشته قابل تصور نبود به­‌واسطه فناوری ایجاد شده و دیگر محصولات تکراری، مشخص ­کننده قواعد بازی نیستند. در آینده نزدیک این مشتریان هستند که نیازهای خود را مطرح می‌­کنند و بانک­‌ها براساس آن به این‌سان خدمت ارائه می­‌کنند. از این‌­رو نیاز است نقش بانک­‌ها، بازتعریف و روال‌­های سنتی با توجه به ­کاربرد فناوری‌های نوین، بازمهندسی شوند. بانکی پیش‌رو خواهد بود که هوشمندانه از این فناوری‌ها به‌­صورت فرصت استفاده کند و با به‌کارگیری آنها، خدمات متنوع و به‌هنگامی را برای مشتریان فراهم آورد.

مؤلفین این کتاب، به بانکداری باز به­‌عنوان یکی از فناوری‌­های نوین مطرح روز در دنیا پرداخته و معتقد هستند به کمک این­ فناوری، سرویس‌­های بانکی از طریق واسط برنامه‌­نویسی نرم‌­افزار (API) در اختیار فراهم‌­کنندگان سرویس‌­های مالی قرار می­‌گیرد. به‌این ترتیب این اشخاص حقیقی و حقوقی قادر می­‌شوند که خدمات نوآورانه خود را ارائه دهند و در این راستا مشتریان  متقاضی این خدمات، برمشتریان بانک افزوده خواهند شد. لازم به ذکر است این فناوری در کشورهای اروپایی از سال ۲۰۱۸ به‌صورت اجباری، اجرایی شده و بقیه بانک­‌های کشورها نیز در حال راه­‌اندازی و استفاده از منافع آن هستند.

بنابراین به‌جهت اهمیت بانکداری باز و فقدان کتاب فارسی جامع در این  خصوص، پژوهش کیفی پیرامون آن انجام و نتایج آن در قالب کتاب برای استفاده مخاطبین گرامی تدوین شد. مخاطبین این کتاب کارشناسان و کارشناسان ارشد و معماران فنی هستند که قصد آشنایی با مفاهیم بانکداری باز و پیاده­‌سازی و راه‌اندازی این مهم را دارند.

 
 

نظر دهید

* نام شما
* ایمیل شما
* نظر شما
تمامی حقوق مربوط به طراحی و توسعه وب سایت محفوظ می باشد Polwinno.ir
X

جستجوی سریع محتوای تخصصی پل‌وینو


v