مدل توسعه کسب و کار فناوری مالی
بینش فناوری مالی، مدلی برای توسعه کسب و کار فناوری مالی
فناوران مالی زمانی بر توسعه محصولات مالی تمرکز داشتند اما با رشد تحول دیجیتالی و افزایش استفاده از فناوریهای نوین بهمرور این رویکرد تغییر کرد و حال آنها سعی در تغییر بازی بازیگران مالی دارند. این فناوران با رشد نیازهای مشتریان و با بهکارگیری فناوریهای نوین میتوانند مطابق نیازهای مشتریان توسعه یابند. دلایل این توسعه را میتوان در هفت دلیل زیر برشمرد:
۱. افزایش تمایزها: بهصورت کلی در سالهای اخیر مدلهای کسب و کار در میان بخشهای مختلف مشتریان و فناوریهای مورد استفاده در آنها بسیار تفاوت کرده است و هیچ سرمایهگذاری نمیتواند همهی این تنوع را پوشش دهد. در نتیجه موسسات بزرگ قبلی در عمل تنها روی بخشی از این نیازها تمرکز کرده و سایر نیازها توسط بازیگران دیگر بر طرف میشوند (اقیانوس قرمز گذشته صنعت مالی که بسیار محدود بوده است به چندین اقیانوس آبی و قرمز تبدیل شده و جایگاهیابی در این بازار امری بسیار کلیدی شده است).
۲. حوزههای پذیرش: در گذشته حوزههای پذیرش فناوری مالی محدود به پرداخت و انتقال وجه بودند ولی امروز دهها حوزه را شامل میشوند. برای نمونه:
- خرد (مدیریت مالی؛ وامدهی و سرمایهگذاری؛ پرداخت هوشمند؛ تجمیعکنندهها و...)
- مدیریت ثروت (پیشنهاددهندههای سرمایهگذاری؛ سرمایهگذاری اجتماعی؛ جمعسپاری مالی و...)
- بیمه (بیمه هوشمند؛ بیمه شخصیسازی شده؛ بیمه پیشگیرانه و...)
- کسب و کاری (مدیریت سرمایهگذاری؛ مدیریت شبکه تامین/ توزیع؛ مدیریت هوشمند جریان نقدینگی و...)
- سرمایهگذاری (مدیریت وثائق؛ تحلیل معاملات و...)
- عمومی (خدمات باز ؛ مبارزه با کلاهبرداری و...)
۳. بهبود شرایط مشارکت: بانکها تمایل زیادی به تجربه ارائه خدمات متمایز دیجیتالی دارند و درک کردهاند که بهصورت متمرکز الزام توسعه ایجاد نمیشود و فناوران مالی نیز تمایل به توسعه سریع دارند و متوجه شدهاند که این کار با همکاری موسسات بزرگ امکانپذیر است؛ به همین دلیل بهمرور تمایل آنها به مشارکت افزایش یافته است. این موضوع هم در لایهی مدیریتی و هم در لایهی عملیاتی توسعه یافته است (بانکداری باز و توسعه دانش مدیریت مشارکتی).
۴. ایجاد اکوسیستمهای دیجیتالی: در راستای توسعه مشارکتها؛ علاوه بر ایجاد شرکتها و مشارکتهای دو به دو میان فناوران و بازیگران مالی؛ ایجاد اکوسیستمهای در هم تنیده کسب و کاری در فناوری، مالی و یا سایر صنایع مکمل باعث رشد بیشتر فناوری مالی شده است. این اکوسیستمها بهجای تمرکز بر ارائه خطوط کسب و کاری؛ بر روی رفع نیازهای خاص مشتریان تمرکز دارند و برگرفته از درک مدیران اکوسیستم از موضوع اکوسیستمها هستند.
۵. تثبیت شدن فناوران مالی: به مرور نیاز به توسعه فناوران مالی باعث شده ادغام و تملیک در میان آنها زیادتر شود و به این ترتیب سازمانهای بزرگ و تخصصی فناوری مالی ایجاد میشود که میتوانند بهتر مشارکت کنند و با هزینه کمتر عملیات خود را انجام دهند.
۶. بهینه شدن ارزشگذاری: یکی از مسائل در فناوری مالی ارزشگذاری نامناسب است. حجیم شدن غیر واقعی آنها باعث شده است که رویکرد مناسبی به آنها وجود نداشته باشد ولی بهمرور و طی چند سال اخیر (از حدود ۲۰۱۶)؛ این روند معکوس شده است و ارزشگذاری منطقی بر اساس روشهای اقتصادی استاندارد مورد استفاده قرار میگیرد (بهجای روشهای مبتنی بر تعداد کاربر که معتقد بودند رشد در آینده و بر اساس کاربر تعیین میشود).
۷. بهبود شرایط قانونگذاری: یکی از مسائلی که بازیگران فناوری مالی با آن دست و پنجه نرم میکنند؛ بهبود شرایط قانونگذاری است که بایستی به آن بهخوبی توجه شود. توسعه دانش قانونگذاری از جمله موضوعاتی است که باعث میشود رشد این صنعت افزایش یابد. ایجاد فضای پیشفعالی و پیشبینانه بهجای رویکرد پاسخمحور و پیشگیرانه توسط بازیگران مختلف میتواند به ارتقای شرایط قانونگذاری نیز کمک نماید.
به این ترتیب میتوان مدل توسعه کسب و کار فناوری مالی را طراحی نمود که در کشور در اغلب موارد با کاستی مواجه است و روش بهینه حل این مسئله شاید بنیان این مدل باشد؛ بینش فناوری مالی که یکی از اهداف دانشی در مرکز نوآوری پلوینو است.