تا 5 سال آینده تقریبا تمام سازمانهای متوسط و بزرگ برای بقای خود در محیط رقابتی نسبت به جذب فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، اینترنت اشیا، دادههای کلان و تحلیلهای پیشرفته اقدام خواهند کرد.
در سالهای اخیر هوش مصنوعی در نقش یکی از فناوریهای حیاتی سازمان برای دستیابی به مدلهای کسب و کاری جدید، ایجاد تجربه مشتری بهتر، بهبود فرایندهای سازمانی و کاهش هزینهها ظاهر شده و آنها را به یک سازمان هوشمند تبدیل کرده است.
هوش سازمانی ابزاری برای بهدست آوردن شناخت دقیق از شرایط فعلی سازمان و تصمیمگیری موثر و کارآمد بر مبنای آن است. همگام با رشد فناوریها، رویکرد سازمانها نیز از گزارشگری کارآمد بر اساس دادههای گذشته، بهتدریج بهسمت تحلیلهای آیندهنگر و پیشبینی روند بازار و رقبا متمایل شده است. در حقیقت تلاش سازمانها بر این است که بر مبنای دادههای گذشته، بتوانند روند تغییرات آینده را پیشبینی و عکسالعمل مناسبی را در برابر آن برنامهریزی کنند. در یک گام فراتر سازمانها قادر خواهند بود با بهرهگیری از علوم و فناوریهای شناختی فرصتهای مطلوب آتی و مدلهای کسب و کاری رقابتی را با تصمیمگیری مناسب و بهموقع برای خود ایجاد نمایند.
اینفوگرافی زیر رشد سطوح تحلیل و مسیر تبدیل سازمانها به یک سازمان هوشمند را نشان میدهد.