اینفوگرافی : بر اساس گزارش سال 2017 موسسه IMF، نقشه پیش رو، پاسخگویی به نیازهای کاربران در حوزه خدمات مالی را به دو شیوه سنتی و استفاده از راهکارهای نوظهور فینتکی نشان میدهد. وجه تمایز اصلی راهکارهای فینتکی در ارائه خدمات مالی و بانکی، بالا بردن سرعت، کاهش هزینه، شفافسازی عملیات، گسترش دسترسی در سطح جوامع و افزایش امنیت است. بدون شک نقش فناوریهای نوین در تامین این اهداف قابل چشمپوشی نیست. از این رو برخی از این فناوریها و درجه کاربردی بودن آنها نیز نمایش داده شده است. منظور از Al/ML الگوریتمهای هوشمصنوعی و یادگیری ماشین است که قابلیت استخراج بینش از حجم عظیم داده را فراهم میکنند. پلتفرمهای ابری یا دادهای، فناوریهای مبتنی بر رایانش ابری هستند که در حوزههای کسب و کاری B2B، C2B، C2C، B2C، تبادل داده بین فینتکها، موسسات مالی، مشتریان و دولت را از طریق رابطهای نرمافزاری (APIها) تسهیل میکنند. امنیت در لایههای دسترسی به پلتفرمهای دیجیتالی توسط فناوریهای تشخیص هویت دیجیتالی مانند بیومتریک قابل تامین است. دفاتر کل توزیع شده (DLT) و رمزارزها از دفاتر توزیع شده همچون قراردادهای هوشمند و دیگر فناوریهای غیرمتمرکز وابسته به آن استفاده میکنند. تلفن همراه شامل تلفنهای دیجیتال و هوشمند است که قابلیت اجرای اپهای مالی روی آنها وجود دارد. طیف رنگهای به کار رفته در بخش نوآوریهای فناورانه نشان میدهد میزان تاثیر هر فناوری در راهکارهای فینتکی در سطح کم، متوسط یا زیاد قرار دارد. البته این مقیاسبندی کاملاً کیفی است و جنبه نمایشی دارد.