هوش مصنوعی - نقش RPA و IPA در بهبود فرایندها و تحول در بانکداری

نقش RPA و IPA در بهبود فرایندها و تحول در بانکداری

بانک‌ها در مسیر تحول دیجیتال از اتوماسیون فرایند رباتیک (RPA)[۱] بهره گرفته‌اند. با این فناوری بسیاری از فعالیت‌های ساده، تکراری و زمان‌بر به صورت خودکار انجام می‌شوند. از طرف دیگر با این شیوه بانک‌ها می‌توانند تجربه مشتری بهتری ایجاد کنند، هزینه‌ها را کاهش وبهره‌وری را ارتقا دهند. تفاوت اصلی RPA با پلتفرم‌های مدیریت فرایند کسب‌و‌کار(BPM) [۲] در انجام فعالیت‌ها با استفاده از ربات و نیروی انسانی است.

در این روند تلفیق فناوری‌های شناختی و RPA باعث گسترش اتوماسیون و انتقال آن به حوزه‌های جدیدی شده به‌طوری که به کسب‌و‌کارها کمک کرده تا کارآمدتر و چابک‌تر عمل کنند. ترکیب RPA با فناوری‌های شناختی مانند تشخیص گفتار، پردازش زبان و یادگیری ماشینی برای اتوماسیون وظایف ادراکی و وظایف مبتنی بر قضاوت و خبرگی استفاده می‌شود. به‌طور نمونه با افزودن پردازش زبان طبیعی، فناوری چت‌بات، تشخیص گفتار و فناوری پردازش تصویر، ربات‌ها قادر هستند اطلاعات را استخراج نموده و آنها را به‌صورت اصوات گفتاری، متنی یا تصاویر برای پردازش در مرحله بعدی آماده کنند. بنابراین یادگیری ماشینی می‌تواند الگوها را تشخیص داده و با پیش‌بینی نتایج فرایند به RPA در اولویت‌بندی اقدامات کمک کند.

اتوماسیون هوشمند (IPA)[۳]، یک نسخه تکامل یافته از اتوماسیون است که در آن ماشین‌ها دارای توانمندی‌های شناختی هستند و قادرند اقدامات انسانی را تقلید‌کنند. این سیستم، تحولی برای مدیریت فرایند کسب‌و‌کار و اتوماسیون گردش کار محسوب می‌شود که مکمل استفاده از قوانین کسب‌و‌کار و فناوری مدیریت فرایند با روبات‌های نرم‌افزاری و هوش مصنوعی به‌شمار می‌رود.

منابع:

Intelligent Process Automation vs RPA: Understanding the Difference

From BPM to RPA to IPA – Progressing in the Value Chain

RPA? BPA? IPA? What’s the Difference




[1] RPA: Robotic Process Automation

[2] BPM: Business Process Management

[3] IPA: Intelligent Process Automation

  

دسته بندی : هوش مصنوعی
تاریخ ثبت : 1400/3/23
تعداد نمایش : 156

نظر دهید

* نام شما
* ایمیل شما
* نظر شما
تمامی حقوق مربوط به طراحی و توسعه وب سایت محفوظ می باشد Polwinno.ir
X

جستجوی سریع محتوای تخصصی پل‌وینو


v